Historia porcelany Rosenthal

rosenthal-zestaw-chippenadale

Najbardziej znana porcelana na świecie…

Rosenthal to marka sama w sobie – luksus, elegancja, szyk – to są synonimy, które przychodzą większości ludzi na myśl o tej właśnie marce. Skojarzenie te, będąc obiektywnym niezwykle trafne, są wynikiem długoletnich wysiłków właścicieli marki. Jakie były początki tej firmy i kim był człowiek, który stworzył tego jednego z najlepszych producentów porcelany?

Filiżanka Rosenthal, seria Pompadour

Filiżanka Rosenthal, seria Pompadour, lata 30. XX w.

Początki firmy sięgają II połowy XIX w. Jej założycielem był Philipp Rosenthal, który styczność z porcelaną miał od najmłodszych lat, gdyż jego ojciec prowadził skład porcelany. Kiedy Rosenthal osiągnął pełnoletność, nie zdecydował się kontynuować kupieckich tradycji rodzinnych, a zdecydował się na bardziej perspektywiczny wyjazd do Stanów Zjednoczonych. Próbował tam wielu zajęć, ale najważniejszym była bez wątpienia praca dla importera porcelany – firmy Jacob Mayer Brothers. Z takim doświadczeniem powrócił do Niemiec w roku 1879, by zrealizować wizję swojej firmy[1]. Osiedlił się w okolicach miejscowości Selb w Bawarii, które stawało się już prężnym ośrodkiem produkcji

Logo Rosenthal

Logo Rosenthal,żródło: www.rosenthal.de

porcelany. W zamku Erkersreuth założył swoją pierwszą firmę Philipp Rosenthal Porzellanmalerei[2]. Była to zwykła malarnia porcelany. Towary do niej Rosenthal kupował od lokalnego potentata – firmy Hutschenreuther[3]. Malarnia okazała się ogromnym sukcesem – w przeciągu zaledwie czterech lat Rosenthal zwiększył zatrudnienie z 2 malarzy do 80 pracowników! Naturalnym, następnym krokiem w rozwoju firmy była decyzja o budowie własnych zakładów produkcyjnych (taką decyzję z pewnością przyspieszyły trudności w dostawach porcelany). W efekcie w Philipp Rosenthal otworzył w 1891 r. fabrykę porcelany w Selb[4], która działa nieprzerwalnie po dziś dzień.

Trio Rosenthal Winifred

Trio śniadaniowe Rosenthal, seria Winifred, lata 40. XX w.

Rosenthal był z pewnością genialnym i innowacyjnym biznesmenem. Już pod koniec XIX w. kładł ogromny nacisk na jakość swoich produktów, nie na ilość. Zdawał sobie sprawę, że najlepszą jakością porcelany, zwiększy szanse firmy na osiągnięcie sukcesu. Jednak jakość musi także iść w parze z modą. W tym aspekcie Rosenthal także wiedział co należy robić – bacznie obserwował trendy panujące na rynku i od samego początku wdrażał je w swojej firmie. Przykładem mogą być tutaj takie formy jak Louis XIV, Pompadour czy Monbijou, które zostały zaprojektowane pod wpływem niezwykłej popularności porcelany francuskiej w Niemczech. Niewątpliwie formy te okazały się sukcesem, Monbijou po dziś dzień jest flagowym produktem firmy. Innym doskonałym (z perspektywy czasu, a na początku XX w. niezwykle odważnym posunięciem była decyzja o sygnowaniu wyrobów firmy swoim nazwiskiem. Dzięki temu rozpoznawalność, a co za tym idzie znajomość marki, była bardzo duża.

Zestaw Rosenthal Chippenadale

Zestaw Rosenthal, seria Chippenadale, lata 30.-40. XX w.

Rosenthal bardzo szybko sam zaczął kształtować trendy na rynkach i to on stał się inspiratorem dla innych producentów. Z pewnością pierwszą taką charakterystyczną formą był Donatello, zaprojektowany w 1905 r. Jednak najbardziej znaną formą jest Maria, która Rosenthal osobiście zaprojektował dla swojej żony. Maria jest w ciągłej produkcji i cieszy się niesłabnącym 

Rosenthal Maria, mokka

Zestaw Rosenthal, seria Maria Gold, lata 20. XX w.

zainteresowaniem ze strony klientów. Do sukcesu firmy z pewnością przyczynił się fakt, że ani Philipp Rosenthal, ani później jego następcy nie spoczęli na laurach i nieprzestali kreować trendów i podnosić jakości swoich produktów. Rosenthal chętnie współpracował z artystami – projektowali dla niego takie tuzy wzornictwa jak Raymond Loewy, Andy Warhol, TappioWirkkala czy Bjorn Wiinblad. Specjalnie z myślą o artystach powstał specjalny oddział – Studio Line, w ramach którego tworzyli artyści.

Rosenthal wazon Studio-Line

Wazon Rosenthal Studio-Line, forma T.Wirkkala, dekor J.von Loon, lata 70.. XX w.

Rosenthal to Rosenthal, doskonała porcelana pod każdym względem. Nic dodać, nic ująć.

 


[1]Rosenthal anniversary exhibition, strona 3.

[3] Co ciekawe, początkowo firma Lorenz Hutschenreuther była głównym dostawcą wyrobów porcelanowych do malarni Rosenthala, by z czasem, po otwarciu mocy produkcyjnych przez Rosenthala stać się jego jednym  z głównych konkurentów. Na początku XXI w. koncern Rosenthal wykupił udziały Hutschenreuther i włączył tą markę do swojej grupy.

[4]Rosenthal anniversary exhibition, strona 3.